Se det fra vår side også!

Skrevet av Dyveke - 15.des.2005 @ 23:55
Ja, jeg er i det litt mer alvorlige hjørnet i dag.. Ikke noe langt og fjasete innlegg fra meg denne gangen, men derimot et litt mer politisk rettet. Jeg hadde ikke planer om å skrive om politikk her... Men jeg har ikke kunne unngå å lese på mange forskjellige blogger om dette med stans av friskolene. Jeg er elev på en av de omtalte privatskolene og ikke bare en politiker med store ord. Det skal være så lett å ha en mening om skolesystemet når man ikke selv går på skolen lenger. Ey, det er vår utdanning det er snakk om her!

Jeg går VK1 på Akademiet VGS, i Bergen. Fordi vår skole har vært oppe siden høsten 2004 blir vi ikke berørt av at Djupedal stanser søknadene om friskoler med statlig støtte. Jeg synes likevel at det er trist at ikke andre skal få det samme tilbudet som jeg har fått.

Morten Drægni skriver i sin blogg: ”Det er uansett ikke så mange elever som vil savne dem, kanskje med unntak av noen få pappagutter fra Oslo vest som ikke tør utsettes for folk med annen bakgrunn enn dem selv.” Og han vet tydeligvis ikke helt hva han snakker om.. For det første er denne ”strømmen av elever som rømmer”, bare tull. Det dropper da ut elever fra den offentlige skolen ofte nok? Og så langt i år har det kanskje sluttet en eller to, men det har også kommet noen nye.. For det andre er det vel litt drøyt å klassifisere de som velger det private tilbudet, på denne måten. På skolen vår er det et stort mangfold av elever, og ingen er ”typiske”.

Vi betaler 750,- måneden * 10 måneder. Dersom du ikke har råd til å betale det, så får du det hele dekket med et stipend. 750 kr er halvparten av det en skolefritidsordning koster, eller Dagbladet og VG i handlekurven hver dag. Det er en billig penge for en tilrettelagt og fungerende skolehverdag, og bruk av bærbar pc til skolearbeid både på skolen og hjemme.

Om skolen drives på et pedagogisk grunnlag er jeg neimenn ikke sikker på, men at den drives annerledes enn den offentlige, det har vi alle fått kjenne på kroppen. Vi starter og slutter dagen med et arbeidsgruppemøte, som tillater et bredere samarbeid mellom lærer og elev, og vi har i gjennomsnitt to studietimer hver dag, som gir oss mer tid til skolearbeid på skolen. Dessuten skriver vi logg til en kontaktlærer, som dermed kan følge med på hvordan vi har det.

Alle er ikke like. Noen vil foretrekke denne måten å lære på. Andre vil foretrekke den på steinerskolen har å tilby, og andre igjen den de får på kristne eller muslimske skoler. Skal vi presse folk som verken vil eller har muligheter for å oppnå det samme, inn i en skole, en læremåte/undervisnings metode? Det ville ikke fungere for meg i alle fall. Det handler om frihet til å velge selv! Sånn jeg har forstått det så vil Djupedal altså fjerne den statlige støtten til friskolene. Det er vel ikke rettferdig at det er bare de rikeste som skal ha muligheten til et annet tilbud enn den offentlige skolen!!

Akademiet er en skole for de som vil litt mer. Vi har alle fått en mulighet til å ta en prat med ledelse og lærere FØR vi har fått tilbud om plass, altså vet de mer om oss enn i den offentlige. Jeg går Media og kommunikasjon. Det er ikke mange slike plasser i Bergen, og det er bare plass til de med de beste karakterene, ikke nødvendigvis de med størst interesse eller potensiale. De som faktisk vil. Dessuten har den eneste offentlige skolen i Bergen sentrum, tilbyr linjen, ikke mindre enn over 1300 elever. Vi er 120.  I løpet av et år på offentlig skole er det ikke sikkert læreren din husker navnet ditt engang. Det er ille.

Jeg kan være enig i at 150 nye friskoler er litt drøyt, og at skoler som f. eks John Bauer ikke nødvendigvis vil gi oss det beste tilbudet. (Hvorfor vil en kjede fra Sverige tilby oss pc-er, sydenturer, null skolebøker og 5000 kr avslag på skolepenger for de første 100 søkerne for at vi skal gå på skolen deres? Skumle saker.) Men man må jo så klart se forskjellen på de seriøse og.. Ja, mindre seriøse tilbudene. Den friskolen jeg går på har gjort intet annet enn bra for meg, og er virkelig et seriøst alternativ, sammen med f. eks Sonans.

Jeg synes man skal sette seg litt mer inn i skolehverdagen til oss som faktisk går på skolen fortiden. Vi som har valgt det private alternativet er faktisk helt ”normale” mennesker! Vi har tatt valget av forskjellige grunner, noen har blitt mobbet, noen kom ikke inn i det offentlige, noen synes bærbar pc er kult, noen liker måten å lære på.. Men noen ting er sikkert: ikke har vi millioner på bok, og ikke er vi fra Oslos beste vestkant. Dette handler om mer en hvilken side man befinner seg på i politikken. Det handler om vår fremtid og våre muligheter! Ikke ta det fra oss.

Kommentarer:
Postet av: VamPus

"Akademiet er en skole for de som vil litt mer." Nettopp. Det er derfor SV ikke liker den. I det sosialdemokratiske likhetssamfunnet er det ikke oppfattet som positivt at vi er forskjellige - med ulik ønsker og behov.

Du skriver veldig godt - fortsett med det!

16.des.2005 @ 11:32
URL: http://vampus.blogspot.com
Postet av: Pål

Vampus: Det må uten tvil være det dummeste jeg har hørt. Dette er standard FUD [ en.wikipedia.org/wiki/FUD ] og jeg hører slikt hele tiden. Det gjelder for sosialisme så vel som kommunisme.

Selvsagt er er det positivt at folk er forskjellige. Man må være helt DUM i hodet hvis man tror noe annet. Nå stemmer jeg ikke SV, og har ikke alt for mye til overs for de, men det du spyr ut der er generelt pisspreik.

Dyveke: Jeg er selv imot friskoleloven. Dette er ikke fordi jeg mener at du skal være et dråpe i havet blant 1300 elever per lærer eller at du ikke skal få bruke en datamaskin i skolen. Ei heller fordi jeg mener at alle skal være like og gå med like klær. Det er et helt annet aspekt av saken. Skole og utdanning får for lite penger, ja. Det er et stort problem, og det er dette problemet Høyre ønsker å la private betale.

Nei, det er ikke dyrt. Ja, det er bare 750,-. På din skole. Men dette er ikke prinsippet. 750,- i år, hva skjer når etterspørselen blir høyere. Blir de fristet til å øke prisen? Utvidelse av antallet lærere kan bli dyrt. Det må flere i administrasjonen. Å skaffe én ny lærer blir nok ikke dekket inn igjen av de ekstra elevene den læreren klarer å ta alene...

17.des.2005 @ 11:05
Postet av: joacim mkgk

hei dyveke... er helt enig med deg. at Djupedal stopper skolene er helt på trynet. det er jo ikke der problemet ligger om det er mange friskoler eller offentlige skoler. det er rett og slett staten som er for gjerrige til å gi skoler penger. til lærer, bøker, utstyr osv....

det er der problemet ligger. hadde den norske staten brukt mer penger på skolen i stede for å bruke de på prosjekter som ikke engang møter lyset. millarder blir vekke på håpløse prosjekter. spytt heller de pengene inn i den offentlige skole.....

17.des.2005 @ 19:49
Postet av: Anders

Hei Dyveke!

Kunne ikke være mer enig med deg, ser jo hvor bra det går med meg på den fine offentlige skolen på Stord :P Jeg måtte slutte på den skolen Dyveke går på fordi de ikke fikk lov til å ha 30 plasser på media linjen andre året. Det var kun 15 som fikk forsette!
Nå har jeg flyttet fra familie og venner og bor på en liten øy som heter Stord. Her liker jeg meg ikke og karakterene mine synker. Men det var min eneste mulighet vist jeg skulle forsette på media og kommunikasjon.

Når de kommunale ikke klarer å ha skoler som er bra så bør ikke vi tvinges til å gå på de. Grunnen til at de ikke klarer å ha skoler som er bra har ikke bare med penger å gjøre, men innstillingen til administrasjonen og lærerne. Jeg vil og komme med en påstand at lærere på offentlige skoler DRITER opp i elvene sine og gir de veldig lite motivasjon.

18.des.2005 @ 12:39
Postet av: Tor Andre

Det verste er nesten at Morten Drægni og andre motstandere av friskoler må beskrive de på en måte som kutter bort mesteparten av virkeligheten for å rettferdiggjøre sitt standpunkt.

"Noen få pappagutter fra Oslo vest som ikke tør utsettes for folk med annen bakgrunn enn dem selv." Hvor mange som går på privatskoler passer den beskrivelsen på?

18.des.2005 @ 16:25
URL: http://www.typiskta.com
Postet av: christian

det skal være sagt, eg er absolutt ikke norsk politiks venstreside's største fan. men eg er enig i at noen av disse friskolene ikke bør få drive i norge. for eksempel John Bauer.

men eg ser da ingen problemer med at man kan få gå på skoler som akademiet uten å bli klassifisert som rike pappagutter.

Selv går eg på akademiet og forskjellen er enorm mellom det offentlige og det private, fordi de ansatte ved det private faktisk bryr seg mer.

Det er fint at vi har private skoler, kanskje våkner da de som styrer dette landet vårt og forbedrer de offentlige skolene. som er en skam, med tanke på at vi er verdens rikeste nasjon

19.des.2005 @ 00:43
Postet av: Torill

Ser det er mange som uttaler seg negativt om John Bauer her, men noe må jo også de gjøre rett som har elever.

Kan ikke du og jeg Christian bli enige om det at når velger du den skolen du foretrekker, uten at jeg legger meg opp i det, og så velger jeg den skolen jeg foretrekker, uten at du blander deg opp i det. Enig?

19.des.2005 @ 18:01
URL: http://www.dataord.com/
Postet av: Martine!

Må kommentaren min være politisk her eller? Hihi..

20.des.2005 @ 20:33
Postet av: Dyveke

Takk for mange innspill her! Var veldig usikker når jeg la ut et innlegg i denne mer seriøse retningen, men tydeligvis var det ikke helt feil..(:

20.des.2005 @ 23:10
URL: http://www.dyveke.net
Postet av: Roberto

Veldig godt skrevet! Godt å vite at det er flere av oss som har gått på privatskoler uten å være "pappagutter fra Oslo vest" (for en latterlig formulering).

Kjære sosialister; dere vet IKKE best.

22.des.2005 @ 13:02
Postet av: Ttera Patrick Hardcore

Ttera Patrick Hardcore

myblog.es/tera-patrick

14.des.2006 @ 23:26
Postet av: torrie wilson and sable

torrie wilson and sable

myblog.es/torrie-wilson

16.des.2006 @ 11:49
Postet av: Best regards,Best regards

Check this:

14.jan.2007 @ 18:27
Postet av: Best regards,Best regards

Check this:

15.jan.2007 @ 14:29
Postet av: Best regards,Best regards

Check this:

17.jan.2007 @ 20:36
Postet av: briana banks galleries

briana banks hardcore

jemurl.com/5e

18.jan.2007 @ 19:59
Postet av: russian brides nude

russian mail order bride

jemurl.com/v0rz

22.jan.2007 @ 14:47
Postet av: russian brides nude

naughty russian brides

ipoo.org/6k3x

23.jan.2007 @ 06:14
Postet av: naked russian brides

russian brides

s-url.net/039d/

23.jan.2007 @ 11:57
Postet av: naughty russian brides

sexy russian brides

slimurl.jp/MDc3NTYxNTIyNg==.html

23.jan.2007 @ 17:42
Postet av: naughty russian brides

sexy russian brides

slimurl.jp/MDc3NTYxNTIyNg==.html

23.jan.2007 @ 17:42
Postet av: russian bride scams

hot russian bride

shortify.com/6E2A

24.jan.2007 @ 02:28
Postet av: russian mail order brides

beautiful russian brides

ipoo.org/9j8h

26.jan.2007 @ 13:36
Postet av: Best regards,Best regards

Check this:
[url=http://www.dreipage.de/userdaten/79068443/html/mujeres-desnudas-gratis.html]order online el telefono discounts[/url] [url=http://www.dreipage.de/userdaten/79068443/html/musica-gratis-stratovarius.html]buy musica gratis stratovarius discounts[/url]

02.feb.2007 @ 14:21
Postet av: Best regards,Best regards

Check this:
buy online horoscopo chino gratis discounts buy online horoscopo chino gratis discounts

03.feb.2007 @ 13:16
Postet av: Best regards,Best regards

Check this:
buy online horoscopo chino gratis discounts buy online horoscopo chino gratis discounts

03.feb.2007 @ 13:16
Postet av: Best regards,Best regards

Check this:
buy online horoscopo chino gratis discounts buy online horoscopo chino gratis discounts

03.feb.2007 @ 13:17
Postet av: Best regards,Best regards

Check this:
[url=http://www.dreipage.de/userdaten/79068443/html/office-xp-manuales-free-gratis.html]buy online culos gratis discounts[/url] [url=http://www.dreipage.de/userdaten/79068443/html/sexo-gratis.html]gratis online lowest price[/url]

03.feb.2007 @ 13:17
Postet av: swingers

Swinger Dating specialized site with swinger dating club
and common lifestyle topics. Swinger life style.
swingers Thousands of swingers
personals. Including photos married personals, couples, singles,
alternative ads. swingersdate.net

14.feb.2007 @ 23:25
Postet av: man looking for woman

Find Women Looking For Men! Online Adult Dating Service, hot men,
girls, straight, Latin, Latino, Asian singles etc.
man looking for woman Create your profile now.
Hot sex community hotsexcommunity.com , sex dating.

18.feb.2007 @ 02:31
Postet av: man looking for woman

Find Women Looking For Men! Online Adult Dating Service, hot men,
girls, straight, Latin, Latino, Asian singles etc.
man looking for woman Create your profile now.
Hot sex community hotsexcommunity.com , sex dating.

18.feb.2007 @ 02:31
Postet av: f

fff

24.mar.2007 @ 04:27
Postet av: f

fff

24.mar.2007 @ 06:41
Postet av: Google Bot

Hi i'm drocher,Hi i'm drocher

25.apr.2007 @ 16:30
Postet av: Google Bot

Hi i'm drocher,Hi i'm drocher

25.apr.2007 @ 16:30
Postet av: Google Bot

Hi i'm drocher,Hi i'm drocher

25.apr.2007 @ 16:30
Postet av: Google Bot

Hi i'm drocher.
Good day,Hi i'm drocher.
Good day

25.apr.2007 @ 19:25
Postet av: Google Bot

Hi i'm drocher.
Good day,Hi i'm drocher.
Good day

25.apr.2007 @ 20:43
Postet av: thiqwy

Google com %

25.apr.2007 @ 22:49
URL: http://gooogle.com
Postet av: ucsaov

Bot google +

25.apr.2007 @ 23:53
URL: http://google.com
Postet av: ewhebi

saddf alf 0

26.apr.2007 @ 00:22
URL: http://jdka.com
Postet av: Google Bot

Hi i'm drocher.
Good day,Hi i'm drocher.
Good day

26.apr.2007 @ 02:32
Postet av: Peet,Peet

Heloo!!!

04.mai.2007 @ 00:00
Postet av: Peet,Peet

Heloo!!!

04.mai.2007 @ 00:00
Postet av: yukzeh

guaratee approval cash advance e

05.mai.2007 @ 00:17
URL: http://visa-card-365.info
Postet av: zwitaw

applications for gas cards d

05.mai.2007 @ 00:54
URL: http://visa-card-394.info
Postet av: ewhebi

receive your mastercard in 3 days w

05.mai.2007 @ 01:08
URL: http://visa-card-404.info
Postet av: mnozor

guaranteed approval unsecured cell d

05.mai.2007 @ 01:34
URL: http://visa-card-410.info
Postet av: tsuinu

bankruptcy+statistics+virginia+by+city++

11.mai.2007 @ 08:39

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.blogg.no/trackback/ping/501009
hits